W tym roku Europejski Tydzień Radonu odbył się we Fryburgu w Szwajcarii. Jest to prawdopodobnie najważniejsze wydarzenie roku dla społeczności radonowej, ponieważ obejmuje ono warsztaty Europejskiego Stowarzyszenia Radonowego (ERA) i koncentruje się na wynikach badań nad radonem w odniesieniu do rozwiązań łagodzących (Radon Outcomes On Mitigation Solutions, ROOMS).
Głównym zagadnieniem warsztatów ERA we Fryburgu była międzynarodowa współpraca. Wydarzenie przyciąga naukowców, ekspertów i przedstawicieli branży z całego świata. Jego celem jest zadbanie o to, aby problemy takie jak jakość powietrza w budynkach, stały się kwestią globalną i jedną z kluczowych pozycji na liście priorytetów wielu stowarzyszeń.
IAEA, UNSCEAR, WHO, ISIAQ, HERCA, ENA, EURADOS, sektor medyczny, CARST i Komisja Europejska przedstawiły delegatom swoje ostatnie projekty w dziedzinie radonu. Szczególnie interesujący był panel dyskusyjny. Organizacja WHO oświadczyła, że rozważa korektę treści komunikatu: „Radon jest drugą główną przyczyną raka płuc”. Dyskusja zakończyła się wnioskiem, że lepiej byłoby stwierdzić, iż radon jest główną przyczyną raka płuc po paleniu tytoniu. Powszechnie przyjęto, że będzie to stały temat przyszłych wydarzeń poświęconych radonowi.
Spotkania ROOMS koncentrowały się na zarządzaniu ryzykiem związanym z radonem w budynkach, wdrożonych metodach i technikach oraz wynikach. Członkom społeczności udostępniono wyniki badań oraz informacje na temat aktualnie prowadzonych badań. Dwudniowe warsztaty dowiodły, że pomimo pandemii badania nad radonem są kontynuowane i prowadzona jest szeroko zakrojona współpraca na poziomie zarówno krajowym, jak i międzynarodowym.
Na zakończenie konferencji Ingvild Finne (Urząd Bezpieczeństwa Radiacyjnego i Nuklearnego, Norwegia) oznajmiła, że kolejne spotkanie ROOMS odbędzie się w Bergen w Norwegii pod koniec września 2022 roku.
W trakcie wydarzenia firma Radonova wykorzystała swoje stoisko, aby zademonstrować klientom ze Szwajcarii i Niemiec nowe rozwiązania w zakresie pomiaru radonu — systemy ATMOS i Radtrak³, które już wkrótce zostaną dopuszczone do użytku w obu tych krajach.